Met een SEO check wordt er gekeken naar hoe goed jouw website is ingericht voor de zoekmachines. Er wordt hierbij naar veel verschillende aspecten gekeken. SEO wordt dan ook opgedeeld in drie aspecten. Allereerst het on-page gedeelte. Met een scan wordt er hierbij voornamelijk gekeken naar hoe de content is ingericht en hoe alle andere on-page factoren ervoor staan. Denk dan aan factoren als meta descriptions, paginatitels, headings, interne linkstructuur, etc.
Linkbuilding is het tweede aspect wat we scannen. Dit is ook een heel groot onderdeel van SEO die tot in de detail geanalyseerd kan worden. Iedere link heeft namelijk verschillende waardes die we moeten checken. De website zelf heeft daarbij ook waardes die nagelopen worden. Denk hierbij aan de DA-waarde, URL-rating, TF, DR-waarde, etc.
Als derde factor moet de techniek ook goed nagelopen worden. Dit is net zo belangrijk als de andere twee factoren. Is de website snel genoeg? Zijn de CSS- en JavaScript bestanden goed ingericht? Is de website en het design gebouwd volgens het W3C reglement? En zo zijn er nog meer technische punten die we scannen.